Dnes se podíváme na nejčastější chyby, kterých se zákazníci dopouštějí při výběru inline bruslí. Se všemi níže popsanými body se na prodejně při styku se zákazníky pravidelně setkáváme. Proto jsme se rozhodli sepsat ty nejčastější v 5 bodech. Jak vybrat brusle již víte z našich předchozích článků, tímto doplňujem článek o další cenné rady.
- Raději si vezmu brusle o číslo větší/brusle se roztáhne
- Vysoké číslo ABEC označuje kvalitní ložiska, budou to dobré brusle
- To jsou pohodlné bačkůrky, ty bereme
- Na začátek koupím něco levného a uvidím, jak mi to půjde
- Je to přece dobrá značka...
1. Raději si vezmu brusle o číslo větší/brusle se roztáhne
Výběr správné velikosti je velice důležitý!
Bota, která je malá, může způsobovat odřeniny, otlaky, puchýře, bolesti klenby nebo chodidel. V takové brusli pak člověk moc dlouho nevydrží a těší se na to, až brusle sundá.
Naopak větší nebo širší brusle nenabídne dostatečnou oporu, a to především na hranách koleček a při přenosu síly do odrazu. Bruslař se pak nemá o co opřít, bude hledat a vyrovnávat balanc bez dostatečné opory a zároveň bude na bruslích šmajdat. V takových bruslích se nedá provést správný odraz ani skluz a bruslení je pak spíše otrava než zábava. Tento nešvar vídáme na cyklostezkách velmi často. Snaha ušetřit vede k výběru nedostatečně pevné bot, která nezajistí správnou oporu a bruslení podle toho také vypadá. Uživatelé se na bruslích vyložené trápí.
Jak tedy vbrat správnou velikost bruslí ?
V první řadě je potřeba si uvědomit, že správnou velikost brusle poznáte jedině v dobře zavázané brusli a v bruslařském postoji !! Tedy ve stoje s mírně pokrčenými koleny.
Zavázaná brusle by měla dobře obepínat nárt a kotník (v oblastí nártové přezky musí brusle dobře zavázaná tkaničkami). Jakmile se mírně opřete o vnější hranu koleček, brusle by vám měla nabídnout citelnou oporu.
Usazení paty a kotníku - pata by se v brusli neměla výrazně pohybovat do stran a neměla by se výrazně zvedat. To zajistí správně vybraný tvar brusle, ale především dobře provedené polstrování v oblasti kotníku, které patu uzamkne, kotník obepne a zajistí tak správnou pozici. Kotník by nikdy neměl výrazně tlačit, jedná se o nejčastější místo nepohodlí a otlaků u in-line bruslí. Náš tip! Vydržte v bruslích déle a projeďte se v zavázané botě, první pocit klame, ideálně se cca 10 minut projíždějte po prodejně, některé brusle se již po 10 minutách zkoušení dotvarují. A simulujte bruslařský postoj, čili rozjíždějte se s pokrčenými koleny
Prsty u nohou - neexistuje jednoznačné pravidlo, některé modely bruslí se kupují více natěsno a vyšlápnou se, jiné naopak. Prsty by jste však v brusli rozhodně neměli krčit. Správný je lehounký dotyk konečků prstů a to jen v případě, že jsou splněny podmínky výše uvedené, tedy, že bota drží přes nárt, nabízí oporu do stran, zkouší se v bruslařském postoji a je dobře usazená pata a kotník.
Častým jevem u fitness bruslí je mírný dotyk boty seshora na prsty. Pokud se jedná o měkké textilní boty a brusle vyloženě netlačí, spíše cítíte lehký dotyk, brusle se většinou po pár jízdách přizpůsobí (i zde záleží na konkrétní materiálu svršku boty, textil se samozřejmě vytvaruje spíše, než třeba PU imitace kůže)
Lýtko/holeň - časté, zvláště u žen, je tlačení boty v oblasti lýtka. Je to dáno tím, že ženy mají lýtko posazené níže než muži a především tím, že se při zkoušení nesimuluje bruslařský postoj. Dámské brusle jsou tak kupodivu většinou v oblasti lýtka širší než pánské. Pokud bota v těchto místech výrazně tlačí nebo nedopnete horní přezku, je potřeba vybrat jiný model bruslí. Opět nutno myslet na zavázanou botu a bruslařský postoj, v rozvázané botě nebo vzpřímeném postoji opravdu správně padnoucí brusli nepoznáte, naopak, pokud je u bruslí tlak na lýtko ve vzpřímeném postoji, tedy když nejsou pokrčená kolena, je vše v pořádku, většinu bruslí má dělaný komín do sklonu a nutí do pokrčení podobně jako lyžáky, tudíž vždy suďte až po pokrčení do kolen.
Horní přezka/flex - Další častou chybou je přílišné utažení horní přezky bruslí. Zde hodně záleží na stylu jízdy.Obecně se dá říct, že čím chcete jezdit rychleji, techničtěji, mít delší skluz a tím se i méně nadřít, tím je potřeba mít měkčí flex směrem dopředu. Je to z důvodu pokrčenějšího postoje (bruslař je ještě více pokrčen v kolenou) a posazení ramen více dopředu při sportovnějšího stylu bruslení. Obecně se bruslí s pokrčenějšími koleny! Měkký flex dopředu (snadné vyklonění holeně směrem ke špičce) tedy není na škodu ! Naopak silně utažená horní přezka Vás bude nutit stát příliš vzpřímeně, případně může způsobovat otlaky holeně. Sledujte tedy stabilitu boční, jak brusle podrží na hranách, naopak, to že brusle snadno a bez odporu pustí do pokrčení je zpravidla v pořádku.
2. Vysoké číslo ABEC označuje kvalitní ložiska, budou to dobré brusle
Velký omyl, který už naštestí není tak častý jako dříve, ale pořád se s ním pravidelně setkáváme. Pokud chcete vybrat kvalitní brusle, neřiďte se označením ložisek. Jednak ze samotného označení často kvalitu nepoznáte a zároveň jsou pro pohodové bruslení důležitější jiné parametry brusle.
Výběr ložisek jako takových je na samostatnou kapitolou, podrobnější informace si můžete přečíst v článku jak vybrat brusle. Většinou ho však budete řešit při výběru nových ložisek do bruslí než při koupi nového páru bruslí. Základem je vědět, že označení ABEC je technickou normou pro ložiska a není přímo úměrné kvalitě. Dodnes se však můžete často setkat s opačným názorem, čehož využívají výrobci levných a méně kvalitních bruslí a označují svá ložiska vysokým číslem ABEC, aby nalákali zákazníky. Samozřejmě platí, že levné brusle mají zpravidla mizerná ložiska, ačkoliv jsou označená vysokou přesností ABEC.
A především, kvalita ložisek je podružná kvalitě boty, tuhosti skeletu a rámu. Zkušení bruslaři se zaměřují pouze na vhodnost typu brusle, kvalitu boty, a vhodnou stabilitu, pevnost, oporu ovladatelnost a případně konstrukci rámu, naopak ložiska neřeší prakticky vůbec, už z principu, že na značkových bruslích budou vždy použitelná a je rozumnější si koupit špičkové boty s průměrným ložiskem než mizerné boty se špičkovým ložisekm, protože na takových bruslích vás bruslení nebude bavit nikdy.
3. To jsou pohodlné bačkůrky, ty berem
Brusle by měly v každém případě dobře sedět a neměly by nikde výrazně tlačit. Tuhost boty js však samostatnou kapitolou výběru a je podstatným a asi nejvíce podceňovaným paramatrem bruslí, který výrazně ovlivňuje požitek z jízdy. Na tuhost boty dle konstrukce se více zaměřujeme v článku - Hard boot, soft boot, hybrid boot - rozdíly
Při výběru je potřeba si uvědomit, že nekupujeme tenisky na procházku, ale sportovní náčiní, na kterém při správném bruslení přenášíme váhu, provádíme odraz, stojíme na nestabilním podvozku, vyrovnáváme vratkost a kloužeme se na hranách koleček. V takovém případě je tuhost boty, rámu, výška těžiště a správné vycentrování a opora, kterou brusle nabízí nesmírně důležitá. Obecně platí, že čím je bota tužší, tím je i sportovněji zaměřena. Ale pozor ! I úplný začátečník potřebuje dostatečnou oporu, tím spíše, že ještě nemá tolik rozvinutý cit pro rovnováhu na bruslích. Příliš měkká bota, rám a skelet je nejčastějším nešvarem levnějších bruslí a zároveň bohužel chytákem pro začátečníky nebo nezkušené bruslaře, které pak výběr měkkých, ale nedostatečně stabilních bruslí odradí od dalšího bruslení.
Nikdy tedy nevybírejte brusle jen podle toho, jak pohodlné jsou na prodejně, tím spíše, pokud jen sedíte a máte brusle na nohou. Vždy vnímejte i boční stabilitu bruslí a to jakou vám brusle na vratkých kolečkách nabízí oporu nebo se o vhodném vývěru poraďte s námi. Uvědomte si, že pokud chcete bruslit alespoň trochu technicky správně, budete se muset udržet ve skluzu na jedné noze a ideálně i brusli na jedné noze ovládat. Vnímejte proto při zkoušení i rozdíly v tom, jakou boční oporu vám brusle nabízejí.
4. Na začátek koupím něco levného a uvidím, jak mi to půjde
Toto tvrzení je částečně pochopitelné. Bohužel však levné a nekvalitní brusle často bývají ty poslední, které zákazník koupí. Je to z prostého důvodu, jezdit na levných a nekvalitních bruslích není příliš zábavné pro nikoho a často to vlastně ani pořádně nejde. Samozřejmě tím netvrdíme že je potřeba hned kupovat brusle za pět tisíc korun, na druhou stranu kvalitní kolečka, ložiska a dostatečně tuhý rám a bota něco stojí a nečekejte, že za pár korun dostanete zázrak.
U levných bruslích se šetří v podstatě na všem. Výrobci spolehájí na to, že z pohledu laika vypadají levné a drahé brusle relativně podobně. Zároveň nutno dodat, že z popisků, které jsou u bruslí na internetu nebo na prodejně uvedeny, nepoznáte o jejich kvalitě vůbec nic.
Každopádně platí, že ložiska s označením ABEC 7 na levné a značkové dražší brusli budou svou kvalitou, točivostí a životností diametrálné odlišná. To samé platí pro kolečka. To, že mají kolečka velikost 80 mm a tvrdost 82A vám o kvalitě neřekne vůbec nic. Stejně prázdné je označení -hliníkový rám- , který bude mít například výrazně nižší tuhost a úplně jinou konstrukci u levného modelu oproti dražším bruslím. Asi nejvíce je rozdíl znát na botě, kdy kvalitnější brusle nabídnou výrazně lepší pohodlí a hlavně již výše zmíněnou lepší oporu.
Sečteno a podtrženo v levných bruslích vám budou šmajdat nohy, hůře udržíte kotníky ve správné pozici, brusle se vám budou špatně ovládat, boty budou nepohodlné, bruslím budou podkluzovat kolečka nebo budou naopak hodně lepit a pojedou extrémně pomalu. Celá brusle pak bude drncat, přenášet každou nerovnost do nohou a v neposlední řadě při pravidelném používání rychle odejdou jednotlivé spotřební komponenty, které pak často stojí jako nové laciné brusle.
Z vlastní zkušenosti víme, že jezdit na nekvalitních bruslích není příliš zábavné a často se stává, že uživatele od tohoto krásného sportu spíše dříve či později odradí, než že by měly být vhodným vstupním modelem bruslí, na kterém se naučí základy a vylepší techniku na patřičnou úroveň. Za nás je jízda na levných bruslích utrpení a je to vyloženě otrava a utrpení.
5. Je to přece dobrá značka...
Upřímně řečeno u bruslí většinou skutečně platí, že kvalitní a renomovaní výrobci dělají dobré brusle a naopak. Existují však i výjimky !
Někteří velcí světoví výrobci totiž nabízejí kromě svých originálních modelů, které prezentují v katalogu a na svých internetových stránkách i modely bruslí, které v katalogu nenajdete. Tyto modely se obecně označují jako SMU a jsou dělané nejčastěji za účelem dosažení nižší ceny při zachování jména značky nebo jako specificky vyrobený model pro konkrétní prodejnu.
Takové brusle se pak můžou lišit oproti originálním modelům dané značky buď jen barvou a názvem nebo výrazně častěji mohou být zhotoveny z méně kvalitních dílů a materiálů za účelem dosažení nižší ceny a uměle vytvořené slevy a akce.
Jak vybrat inline brusle? Pozor na kvalitu značkových bruslí z letáku | 1. jak nenaletět při výběru
Samozřejmě to není náhoda, za nižší peníz většinou dostanete i nižší kvalitu brusle, pořád se ale jedná o výrobek konkrétního renomovaného výrobce inline bruslí. Protože je však kvalitativně níže, výrobce si jej netroufne dát na své oficiální webové stránky a do oficiálního katalogu svých bruslí pro danou sezónu.
S touto praktikou se můžeme setkat u většiny velkých značek jako například K2, Rollerblade, Fila, Tempish apod.
Jak vybrat inline brusle? Pozor na dvojí kvalitu značkových bruslí | 2.díl rozdíly v kvalitě
Pokud tedy chcete dostat originální kvalitu a pohodlí, kterou daní výrobci nabízí, ověřte si, zda je daný výrobek veden v katalogu nebo na internetových stránkách výrobce, případně se můžete poradit přímo s námi.
Resumé ? Ačkoliv výrobci jako K2, Rollerblade nebo Fila dělají kvalitní inline brusle, můžete se setkat i s modely méně kvalitními, takové brusle jsou samozřejmě převážně doménou sportovních řetězců, ale setkáte se s nimi skoro u všech prodejců bruslí. Pokud si při výběru bruslí nejste jistí, zeptejte se nás, o konkrétních modelech máme přehled a rádi vám své zkušenosti předáme.