Kolečka
Velikost koleček
Obecně platí:
Větší kolečka = vyšší rychlost, delší rám a vyšší těžiště > horší obratnost a stabilita.
Menší kolečka = nižší rychlost, kratší rám a nižší těžiště > lepší obratnost a stabilita.
U dospělých fitness bruslí se používají tyto velikosti koleček:
méně než 80 mm - v současnosti se menší kolečka používají na fitness brusle zcela vyjímečně. Menší velikosti koleček můžeme najít na starších modelech bruslí, speciálních modelech bruslí (freestyle, in-line hokej), dětských bruslích a vyjímečně u nejnižšších modelů fitness bruslí vhodných pro úplné začátečníky.
80 mm - nejnižší modely fitnes bruslí. V současnoti nejmenší běžně používaná velikost koleček u dospělých fitness bruslí. Vhodné pro začátečníky a rekreační bruslaře. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 5. Vhodné pro rekrační bruslení.
84 mm - začátečník až středně pokročilý bruslař nebo bruslař vyhledávající obratnější fitness brusli. Střední model fitness bruslí. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 7.
90 mm - vyšší modely in-line bruslí. Vhodné pro zkušenější bruslaře vyhledávající rychlejší jízdu. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 9.
100 mm - vhodné pro rychlou jízdu a dlouhé vzdálenosti. Vyšší modely in-line bruslí vhodné pro zkušené bruslaře s dobrou technikou. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 7 nebo 9.
110 mm - vhodné pro rychlou jízdu a dlouhé tratě. Tato velikost se častěji používá na závodní a semi-race brusle. Vhodné pro velmi zkušené bruslaře s výbornou technikou.
125 mm (vždy je rám se 3 kolečky) - v současnosti největší kolečka používaná na fitnessové, sportovní a závodní bruslení. Používají se vždy jen na tříkolečkové brusle. Velmi rychlé brusle pro velmi zkušené bruslaře s výbornou technikou a silovými dispozicemi.
Počet koleček
2 kolečka - 2 kolečka se používají u speciálních modelů jako např. nordic brusle (brusle s nafukovacími kolečky vhodné do terénu), kolečkové lyže nebo u aggressiv bruslí.
3 kolečka - 3 kolečka jsou v posledních letech velmi populární pro svůj poměr rychlosti a obratnosti. Díky tomuto osazení je možno použít velká a rychlá kolečka a zachovat krátký a obratný rám. Zároveň se díky tomuto setupu podařilo zvětšít maximální velikost koleček u závodních bruslí na 125 mm ( osazení 4 x 125 mm má již příliš dlouhý rám a v současnoti se pro tuto nevýhodu nepoužívá). Osazení třemi kolečky se používá také u nejmenších dětských bruslí pro snížení hmotnosti a zkrácení rámu vůči malé dětské botě.
4 kolečka - běžně používaný počet koleček zaručující dobrý poměr rychlosti, přilnavosti a obratnosti. Používá se na všechny typy in-line bruslí. Maximální velikost koleček tohoto setu je v současnoti 4 x 110 mm.
5 koleček - 5 koleček můžeme najít u straších modelů závodních bruslí a speciálních modelů zaměřených na downhill (sjezd z kopce) a alpine slalom (simulace alpského lyžování na inline bruslích).
Kvalita a tvrdost koleček
Základní rozdělení koleček dle typu bruslí:
Fitness kolečka
Freestyle/freeskate kolečka
Aggressive kolečka
Speed kolečka (rychlobruslení)
In-line hokejová kolečka
Trekové kolečka (Squad)
Nordic kolečka (nafukovaci nebo PU kola používaná na terénní brusle)
Nejdůležitějšími parametry koleček jsou:
Materiál koleček
Tvrdost koleček
Dalšími parametry jsou:
profil kolečka
váha
konstrukce středu kolečka
Materiál
Základním materiálem pro výrobu in-line koleček je polyurethan (PU). Kvalitu koleček pak určují příměsi do PU přidávané. Výsledný materiál kolečka výrazně ovlivňuje kvalitu jízdy a cenu koleček.
Nejlevnější brusle mají kolečka z PVC, takové brusle rozhodně nedoporučujeme ani neprodáváme, protože jsou pro bruslení nevhodné.
U nejvyšších modelů koleček se používá tzv. duální směs. U těchto koleček je vnitřní část PU hmoty z měkčího materiálu, což zajistí lepší přilnavost a odraz. Svrchní část je z tvrdšího PU, který zajistí dobrou valivost a životnost.
Speciální směs PU se dělá pro kolečka určené do deště, která zaručuje dobrou přilnavost i na mokrém povrchu. Cena takových koleček je však poměrně vysoká a používají se převážně pro závodní bruslení.
Kvalita PU směsi koleček určuje:
přilnavost (grip)
valivost (odpor > rychlost)
tlumení nerovností
životnost
Tvrdost koleček
Obecně platí:
Tvrdší kolečko = vyšší rychlost, menší opotřebení, horší přilnavost, horší tlumení nerovností.
Měkčí kolečko = nižší rychlost, větší opotřebení, lepší přilnavost , lepší tlumení nerovností.
Označení tvrdosti:
a) nejběžněji používané je označení tvrdosti číslem a písmene A (např. 82 A) - měření se provádí pomocí přístroje durometr, písmeno A označuje jednotky a měří se faktická tvrdost materiálu. U fitness bruslí je běžně používaná stupnice tvrdosti cca od 80 do 87 A a stoupá vždy po jednom stupni. Čím je číslo vyšší, tím je kolečko tvrdší a vhodnější na rychlejší jízdu.
b) méně časté je označení tvrdosti písmenem F a číslem 0-3 (např. F 3) - Stupnice footprint vznikla z důvodu, že označení PU tvrdosti pomocí durometru neobsahuje všechny proměnné důležité pro kolečkové bruslení. Čím je číslo vyšší, tím je kolečko měkčí - F 0 je tedy nejtvrdší a F3 nejměkčí. Jedná se o specifické označení některých výrobců. Zároveň se jedná o specifické označeních konkrétní řady koleček. Kolečka o tvrdosti F1 určené na dráhu budou mít jinou tvrdost a jiné vlastnosti než kolečka F1 určená na asfalt.
Tvrdost se také liší dle použití koleček. Vyrábějí se speciální měkká kolečka na umělé povrchy (in-line hokej, rychlobruslařské dráhy) nebo naopak extrémně tvrdá kolečka vhodná na agresivní styl jízdy.
Orientační převedení tvrdosti koleček určených na asfalt (durometr > footprint):
F0 = 88A
F1 = 86A
F2 = 84A
F3 = 82A
Pozor ! Údaje o tvrdostech jsou orientační a velmi záleží na konkrétní kvalitě koleček. Výrazně dražší kolečko může mít při stejné tvrdosti výrazně lepší vlastnosti. Může se tak stát, že dražší kolečko s kvalitnější směsí o tvrdosti 86A bude mít lepší přilnavost a pohlcování nerovností při zachování lepší rychlosti a nižší míry opotřebení než levné kolečko s označením tvrdosti 84A.
Profil koleček
Při nákupu koleček můžete také přihlédnou k profilu koleček. Profil jednotlivých koleček se ale spíše liší v návaznosti na konkrétní typ brusle a disciplínu, pro kterou je brusle určena. Zároveň jsou rozdíly v profilu u běžných bruslí malé a tím pro jízdu relativně málo znatelné.
Obecně platí:
širší profil koleček = lepší stabilita a přilnavost, ale nižší rychlost. Z tohoto důvodu se širší profily koleček používají spíše u freestyle a aggressive bruslí.
užší profil koleček = vyšší rychlost díky menší kontaktní ploše s vozovkou a tím i nižšímu tření. Užší profily se používají u fitnessových a závodních bruslí.
Váha koleček
Váha koleček se řeší spíše u závodních bruslí, semi-race bruslí na dlouhé tratě nebo u modelů, kde je kladen důraz na co nejnižší váhu brusle. U závodních koleček se tak často můžete setkat i s údajem o váze. U běžných fitness modelů se váha příliš neřeší ani neuvádí.
Střed koleček
střed koleček ovlivňuje především váhu, tvrdost a odraz. U závodních bruslí může lépe konstruovaný střed zajistit lepší odraz a přilnavost. U freestyle bruslí se používá plný střed, který je konstruován tak, aby byl odolný při skocích, dopadech a podobných tricích. Fitness bruslaři střed kolečka příliš neřeší, vliv na jízdní vlastnosti brusle je většinou zanedbatelný.