< Zpět k výpisu

Poradna - Jak vybrat ložiska

Ložiska

Ložiska výrazně ovlivňují točivost koleček a tím i rychlost a komfort jízdy. 

Velikost ložisek

Běžně se setkáte se standardizovaným ložiskem typu 608, které má následující standardizované rozměry:

  • Vnitřní průměr: 8mm
  • Vnější průměr: 22mm
  • Šířka: 7mm

 

Zcela výjimečně se můžete setkat také s ložisky typu 688(menší rozměr ložisek pro snížení hmotnosti) nebo 6001(větší rozměr ložisek, např. u offroad bruslí při potřebách většího zatížení). Jedná se však o výjimky se kterým se běžně nesetkáte.

S menším ložiskem typu 688(na obrázku vlevo) se setkáte zcela výjimečně


Spacery

Spacery neboli rozpěrky slouží k přesnému vymezení rozchodu ložisek od sebe. Jakmile máte nepřesný spacer, ložiska se po utažení v měkkém kolečku mírně vzpříčí a přestávají se točit. Pro plynulou točivost kolečka jsou spacery nezbytné. Často jsou prvotní příčinou ztráty točivosti koleček po utažení šroubů v rámu.

Standardně se používají dva druhy spacerů dle šířky šroubu:

  • Spacer 6 mm - spacer ve tvaru "trubičky" procházející středem ložiska a zužující její střed na užší typ šroubu - cca 6 mm. Používá se u běžných osek se šroubem, většinou u fitness bruslí, typické např. pro některé fitness brusle K2. Tyto užší spacery se dělají i ve zkrácené variantě s distančními podložkami, které se vkládají mezi rám a botu. Používáno zpravidla v levnějších a starších modelech bruslí, které nemají v rámu vyfrézované nálitky nebo v některých plastových rámech.

Běžný typ spaceru určený na osy o průměru 6 mm

Méně obvyklý typ spaceru 6 mm s distančními podložkami určený pro rámy bez integrovaných nálitků, které jsou nahrazeny podložkami, které se vsazují mezi ložisko v kolečku a rám bruslí. Málo obvyklá varianta, která je k vidění na starších nebo levných bruslích nebo některých plastových rámech.

zkrácené 6 mm spacer s distančními podložkami

  • Spacer 8 mm (širší) - standardní rozměr u většiny bruslí. Je shodný s průměrem středu ložiska, šroub prochází ložiskem a spacer ve tvaru je vložen mezi ložiskami. Pro precizní vycentrování se dělají i různé průměry (10.31 mm, 10.35 mm apod.).

 

  • Spacery pro microložiska 688 (6 nebo 8 mm) - jsou specifické menší spacery určené výhradně do menších microložisek typu 688. Dle vnitřního průměru je taktéž rozdělujeme na 6.2 a 8 mm    

Běžné osazení kolečka spacerem a ložisky. V kolečku jsou vždy dvě ložiska a mezi nimi spacer, v tomto případě 6 mm.


Kvalita ložisek

Nejdůležitějšími faktory pro kvalitu ložisek jsou:

  • materiál ložiska
  • přesnost a kvalita výroby 
  • druh maziva
  • druh krytování
  • výrobce

Dalšími faktory mohou být:

  • počet kuliček v ložisek
  • materiál klece fixující kuličky 
  • váha ložiska
  • označení ložisek (ABEC, ILQ, SG, HTO atd.)

Konstrukce ložiska


 Materiál ložiska

Základní rozdělení:

Ocelová ložiska - ocelová ložiska můžeme dále rozdělit:

  • Uhlíková ocel (carbon steel) - levnější ložiska používaná v levných bruslích.
  • Chromovaná ocel (chrome steel) - nejčastěji používaný materiál ložisek. Kvalita je dána i konkrétní jakostí ocele, která ovlivňuje výslednou cenu a kvalitu ložiska.
  • Nerezová ocel - SUS rustproof - antikorozní úprava ocelových ložisek - vhodnější i do vlhkého prostředí
  • Titanová ložiska - ocelová ložiska s titanovou úpravou. Používají se nejčastěji pro disciplíny s vyššími nároky na životnost a odolnost ložiska (aggressive, freeskate). Málo používaný typ.

Polokeramická ložiska - špičková ložiska používaná na sportovní a závodní bruslení. Výhodou je, že při kontaktu kovových prstenců s keramickými kuličkami vzniká nižší tření a s tím je spojena i lepší točivost ložisek. Keramické kuličky jsou také lehčí, tvrdší a zpravidla se kombinují s prstenci z nerezové oceli, díky čemuž se dají použít i na bruslení ve vlhkém počasí. Keramické kuličky navíc generují méně tepla.
Na výrobu polokeramických ložisek se nejčastěji používá materiál:

  • Nitrid křemíku (Si3N4) černá keramika - nitrid křemíku má o 40% nižší hmotnost oproti oceli. Velice nízká hrubost povrchu zvyšuje životnost a snižuje tření oproti kovovým ložiskům. Kuličky z černé keramiky bývají pevnější a houževnatější než kuličky z bílé keramiky. Černá keramika je také méně tepelně roztažná než bílá keramika.
  • Oxid zirkoničitý (ZrO2) bílá keramika - méně používané. Kuličky z tohoto materiálu mají vyšší životnost než kuličky kovových ložisek.

 

 nereznoucí ložiksa - rustproof s odnímatelnou pryžovou krytkou  zapouzdřená ložiksa bez možnosti rozebránípolokeramická ložiska - bílá keramika    


Kvalita zpracování

Preciznost a technická kvalita zpracování ložiska je důležitým faktorem pro kvalitu ložisek a je dána poctivostí a výstupní kontrolou konkrétního výrobce. Důležitým faktorem je také kvalita použitých materiálu, může jít o různé kvality použité ocele, polyamidu použitého na klec, maziva atd. Pro přesnost výroby je také používána technická norma ABEC, která však přímo nesouvisí s kvalitou daného ložiska, protože nevyjadřuje kvalitu použitých materiálů, ale pouze určitou technickou přesnost v dané toleranci určitých částí ložiska. Podrobnější informace naleznete níže v odstavci - Označení ložisek (ABEC, ILQ, SG, HTO atd.)

kuličky z ložiska 


Druh maziva

Veškerá maziva jsou založena na základní teorii o tření a jeho vlivu na opotřebení materiálů.

Mazivo ovlivňuje rychlost, odolnost vůči znečištění, interval mazání a prodlužuje životnost ložiska.

K mazání ložisek se používá:

  • Olej - díky nižší hustotě způsobuje menší tření, výsledkem je vyšší rychlost, ale menší odolnost vůči znečištění a nutnost častějšího mazání. Oleje se mohou lišit svou hustotou a složením, které ovlivňuje výsledné vlastnosti. Olejem mazaná ložiska se používají u sportovních a závodních bruslí, u kterých se předpokládá pravidelná údržba a je vyžadována maximální rychlost.
  • Vazelína (tuk) - výrazně zvyšuje odolnost vůči znečištění, vlhkosti a prodlužuje interval mezi mazáním. Vazelínou mazaná ložiska se však musí zajet, aby získala požadovanou točivost. Vazelína se často používá na rekreační typy ložisek, u kterých není kladen důraz na údržbu.
  • Gel - svými vlastnostmi stojí na pomezí mezi vazelínou a olejem. Oproti oleji má vyšší hustotu a tím i lépe chrání ložiska vůči znečištění, stále však dokáže zajistit vysokou rychlost.

Pozor! Použité mazivo ovlivňuje točivost ložiska. Ložisko mazané vazelínou bude mít po roztočení nižší a kratší točivost, než stejné ložisko mazané lehkým olejem.

     

Viskozita - označuje kluznost maziva. Čím je viskozita nižší, tím se více snižuje tření a zvyšuje točivost ložiska. Vysoká viskozita oleje tedy znamená, že pomaleji teče a je hustší. Viskozita ale také ovlivňuje přilnavost maziva v ložisku a to, jak dlouho mazivo v ložisku vydrží. Vazelína má tak oproti oleji vyšší viskozitu, v ložisku déle vydrží, ale ložisko je díky vyššímu tření o něco pomalejší.

Čištění - pokud se budete chtít o ložiska starat a tím prodloužit jejich životnost a udržovat dobré jízdní vlastnosti, je potřeba ložiska pravidelně čistit a mazat. Ne všechny ložiska tuto možnost nabízejí. Možnost čištění je dána způsobem krytování, o kterém se zmiňujeme níže. Pamatujte, že vazelína je na čištění náročnější a jde hůře z ložiska vymýt.

Bezúdržbová ložiska - je zavádějící označení pro ložiska, která jsou hustě mazaná vazelínou a většinou nemají možnost odejmutí krytky. Neznamená to však, že by ložiska měla neomezenou životnost, pouze jsou odolnější vůči znečištění a mohou tak déle vydržet bez jakékoliv údržby. I taková ložiska ale mohou při dešti zreznout, zanést se nečistotami a ani mazivo nevydrží v ložisku věčně. Také počítejte s tím, že takový druh ložisek je zpravidla pomalejší, hustější mazivo totiž zvyšuje tření a tím i snižuje rychlost ložiska. Naopak sportovní a závodní ložiska mají vždy odnímatelné krytování, aby se dala pravidelně čistit a mazat.


Druh krytování ložiska (těsnění, shield)

Krytka uchovává lubrikant uvnitř ložiska a zabraňuje průniku prachu a nečistot. Krytka může být na ložisku z obou stran nebo jen z jedné strany pro snazší čištění a mazání. Zpravidla se používají kovové nebo gumové krytky.

Ložisko krytované pouze z jedné strany s gumovou krytkou(R), otevřená strana pro snazší mazání se vkládá dovnitř kolečka

Běžná značení ložisek dle použitého krytování:

  • - ložiska s jednou, zpravidla kovovou krytkou.
  • ZZ nebo 2Z - ložiska se dvěma, zpravidla kovovými krytkami.
  • R (rubber) - ložiska s gumovou krytkou.
  • RS - ložiska s jednou gumovou krytkou
  • 2RS - ložiska se dvěma gumovými krytkami

Kovové krytky - jsou buď na ložisku nalisované, pak není možnost je demontovat a ložiska se nedají čistit a mazat (např. ložiska Rollerblade SG nebo nižší modely ložisek označené normou ABEC). Druhou variantou je zajištění krytky pomocí odnímatelné závlačky. Taková ložiska můžeme po odejmutí krytky čistit a mazat (např. některá ložiska ILQ nebo vyšší modely ložisek ABEC).

Ložsiko s nalisovanou kovovou krytkou bez možnosti demontáže

ložiska s neodnímatelnou krytkou, typcká vyseknutími na vnějším okraji krytky

Ložisko z naznačenou závlačkou(zcela vlevo) pro odejmutí krytky

 Gumovou krytku lze u in-line ložisek vždy odejmout a to pomocí špendlíku. Stačí těsnění podebrat u menšího prstence ložiska a krytku páčivým a krouživým pohybem odstranit.

 odnímatelné poryžové krytování - snadné odejmutí pomocí špendlíku    


Výrobce

Pokud nechcete ložiskům do detailu rozumět, tak je základním předpokladem pro výběr vhodných ložisek výrobce a cena. Ve většině případů skutečně platí, ze osvědčený výrobce nabídne kvalitní ložisko bez ohledu na uvedené označení a normu a naopak, koupě ložisek od neznámého výrobce bruslí bez předchozí porady nebo zkušenosti s daným typem ložiska je risk, bez ohledu na to, jestli je ložisko označené jako ABEC 5 nebo ABEC 9.

Stejně tak často platí, že ložiska za 1000 Kč budou kvalitnější než ložiska za 500 Kč, opět bez ohledu na jejich konkrétní označení. Mezi nejznámější výrobce in-line ložisek patří např. Twincam (ložiska ILQ), Jessa, WIB,  SKF,  ale i mnoho dalších. Často se také stává, že konkrétní výrobci bruslí zařazují do své nabídky pod svým logem ložiska vyrobená ve velkých nadnárodních ložiskových koncernech. Můžete se tak setkat s ložisky ILQ vyrobené firmou Twincam, které pod svým logem prodává např. K2 a Tempish nebo s ložisky vyrobené firmou FAG na zakázku pro německý Powerslide apod.

    


Počet kuliček

Většina ložisek na trhu je osazena 7 kuličkami, ale existují i jiné varianty, např. s 6 nebo 8 kuličkami. Např. ložiska Twincam ILQ-9 mají 6 kuliček. Může se také lišit velikost jednotlivých kuliček v návaznosti na šířku a zpracování prstenců, ve kterých kuličky obíhají. Jedná se spíše o konstrukční vlastnost. Počet kuliček sám o sobě s kvalitou ložiska nesouvisí.

  


Klec 

Pomáhá udržet valivé kuličky ve správné vzdálenosti mezi sebou, zabránit jejich vzájemnému dotyku a tím omezit tření. Zároveň zajišťuje rovnoměrné rozložení zatížení po celém obvodu ložiska.

Základní rozdělení:

polyamidová klec - nabízí dobré kluzné vlastnosti na mazaných ocelových plochách a hladkých površích a přispívají ke snížení tření, vyvíjeného tepla i opotřebení. Také zajišťují dostatečný běh ložiska i při nedostatečném mazání, aniž by došlo k zadření a následným škodám. Díky vyšší ceně se používá u dražších a sportovních ložisek. Polyamidová klec se dá z ložiska vyndat, čímž můžeme zajistit důkladnější, ale pracnější vyčištění.

Kovová klec - je pro své univerzální vlastnosti a příznivou cenu vhodná do běžných rekreačních i některých sportovních typů ložisek. Vedle, nejčastěji používané, chromové ocele se můžeme setkat i s uhlíkovou ocelí atd. Ložiska s kovovou klecí musí být vždy dostatečně namazaná, jinak hrozí jejich zadření.


Váha ložiska

- váhu ložiska řeší spíše závodnící a vyznavači dlouhých tratí. Vliv na celkovou váhu brusle je pro běžného bruslaře zanedbatelný. Váha bývá dána konstrukcí a materiálem.

Obecně k lehčím ložiskům patří polokeramická ložika, micro ložiska 688 nebo ložiska s menším počtem kuliček či speciální užší konstrukcí prstenců.


Označení ložisek (ABEC, SG, ILQ, HTO atd.)

K označení ložisek se používá:

  • Technická norma přesnosti ABEC - ABEC je zkratka Annular Bearing Engineering Committee. Tato norma přesně udává jaké odchylky od přesných tabulkově daných rozměrů mohou mít ložiska, aby mohla být označena značkou kvality ABEC. Čím vyšší číslo, tím lepší přesnost výroby. Na brusle se používá označení ABEC 1, 3, 5, 7 a 9.

Pozor! Norma ABEC neudává kvalitu ložiska! Je to dáno tím, že se do daného označení nepromítá materiál ložiska, kvalita maziva, materiál klece, počet kuliček, způsob krytování atd. Zároveň není vždy zaručena výstupní kontrola deklarující pravost označení normou ABEC. V praxi se tak stává, že na levných bruslích můžete najít ložiska označená jako ABEC 9 u nichž bude kvalita mizerná a naopak od kvalitního výrobce mohou perfektně sloužit dražší ložiska označené ABEC 5. Porovnávat tak můžeme pouze ložiska od stejného výrobce a ze stejné kolekce. Platí tedy, že ložiska BSB ABEC 9 jsou zpravidla kvalitnější než ložiska BSB ABEC 3. Naopak např. ložiska Tempish ABEC 5 a Powerslide ABEC 7 nemá smysl dle označení porovnávat, jelikož kvalita z uvedených údajů není rozpoznatelná.

Swiss - často se také můžeme setkat s označením swiss (swiss original, swiss lite, swiss (WIB). Jedná se ložiska navržená (swiss lite) nebo v lepším případě přímo vyrobená (swiss original) ve Švýcarsku. Taková ložiska přesahují svou přesností normu ABEC. I zde je však rozdílná jakost a záleží na konkrétním zpracování. Můžete se tak setkat s ložisky Swiss lite vyrobenými v Číně za 1300 Kč nebo se swiss original WIB (švýcarský výrobce) za 4000 Kč. Kvalita takových ložisek je pak samozřejmě diametrálně odlišná.

Rustproof - jedná se o označení ložisek s dodatečnou antikorozní úpravou. Zpravidla mají dvě kontaktní odnímatelné gumové krytky (2RS) a jsou mazána hustší vazelínou vytěsňující vlhkost a nečistoty.

Vlastní označení konkrétních výrobců ložisek - Protože norma ABEC neudává kvalitu ložiska, používají někteří výrobci vlastní označení, které má za úkol přesněji určit kvalitu daného ložiska dle konkrétního označení.

ILQ (Twincam) - ložiska ILQ jsou vyrobená koncernem, který vyrábí také ložiska do strojírenského průmyslu apod. Sekce určená k použití do in-line bruslí vznikla v Japonsku a nese označení ILQ. Ložiska s označením ILQ odkupují od Twincamu různí výrobci bruslí, můžeme se tak setkat s ILQ ložisky prodávanými značkami K2, Powerslide nebo Tempish.

U ložisek ILQ platí, čím vyšší číslo za označením ILQ, tím kvalitnější a dražší ložisko.

 

ILQ 5 - základní typ ložiska, málo používaný. Zpravidla odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ7 - Používáno do středních a vyšších modelů bruslí. Zpravidla odnímatelné kovové krytky se závlačkou (Z nebo ZZ). Zpravidla kovová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Classic - Používáno do vyšších modelů fitnessových a sportovních bruslí. Zpravidla odnímatelné kovové krytky se závlačkou (ZZ). Zpravidla kovová klec jistící kuličky. Zpravidla mazáno vazelínou.

ILQ 9 Classic Plus - Používáno do vyšších modelů fitnessových a sportovních bruslí. Odnímatelná kovová krytka se závlačkou pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená pro snažší domazávání a nižší tření. Polymerová klec jistící kuličky. Mazáno vazelínou.

ILQ 9 Pro - Používáno do sportovních a některých závodních modelů bruslí. Odolnější proti nečistotám a úniku maziva díky kontaktnímu gumovému krytování. Gumová krytka pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená pro snažší domazávání a nižší tření. Mazáno gelem pro vyšší rychlost a nižší tření.

ILQ-X MR2 - Používáno do sportovních a závodních bruslí. Ložiska vyrobená pro vysoké rychlosti a snížení váhy. Vnitřní prstenec ma širší průměr než standardní ložiska 608 a kuličky jsou menší. Oproti ostatním ILQ ložiskům obsahují 7 kuliček. Zároveň jsou až o 29 % lehčí než klasická ložiska 608. Standardizovaný vntiřní průměr ložiska je zajištěn distanční vložkou. Gumová krytka pouze z jedné strany, druhá strana je otevřená (bez krytky) pro snažší domazávání a nižší tření. Mazáno gelem pro vyšší rychlost a nižší tření.

Twincam vyrábí i další typy ložisek. Například polokeramická (BCB) nebo kovová nereznoucí ložiska určená do deště (Twincam Rustproof). Tyto typy jsou však na našem trhu méně rozšířené.

 

b) SG, HTO (Rollerblade) - jedná se o označení ložisek americkou firmou Rollerblade. Najdete je tak vždy jen pod touto značkou. I zde je hlavním důvodem vlastního značení snaha odlišit se od zavádějícího označení ABEC.

SG 3 - používána do dětských bruslí. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 5 - používána do základních modelů bruslí pro začátečníky. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 7 - používána do středních modelů fitnessových a freestylových brusích. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

SG 9 - používaná do nejvyšších modelů fitnessových a freestylových bruslí a do základních modelů sportovních bruslí. Bez odnímatelného krytování. Mazaná hustou vazelínou.

HTO Racing - používané do sportovních bruslí. Odnímatelná kovová krytka z vnější strany a snadno odnímatelná plastová krytka z vnitřní strany. Polymerová klec. Mazáno vazelínou.

 

c) ostatní značení - na trhu existuje celá řada ložisek se specifickým označením. Typickým příkladem jsou ložiska Tempish Hi-Speed TRT 11 nebo Bones Super Reds. Označení pak označuje konkrétní výrobní jakost daného modelu ložisek. V takových případech doporučujeme řídít se konkrétní zkušeností, doporučením od uživatele nebo cenou.

    

 

Diskuse k článku
Podělte se o doplňující informace nebo se zeptejte na detaily a my vám odpovíme.
položit nový dotaz
Jméno
Email
Vzkaz
15.07.2019, Petr K.:
Zdravím, zakoupil jsem si u Vás Rollerblade Macroblade 1103WD - jsem moc spokojen. Dotaz je, jak mám pečovat o ložiska.
Píšete, že tento model má ložiska SG9. Informace, že jsou to ložiska bez odnímatelného krytování jsem vyčetl výše. Zatím jsem se nepokoušel je čistit, ale nevím, zda jsou tyto ložiska určena k čištění a mazání.
Jestli se do ložiska dostanu - jak otevřu, vyčistím a čím (olej nebo vazelína) mám mazat. Nechci udělat chybu, případně jestli mi doporučíte typ oleje/ vazelíny.
Doposud jsem neměl tak kvalitní brusle, tak mám snahu se řádně starat. Děkuji předem za informaci
16.07.2019, iclukas:
Dobrý den,

tím, že ložiska nemají odnímatelné krytování, je není možné standardně vyčistit a promazat. Jsou namazaná vazelínou a pokud neprojedete vyloženě vodou, měly by dlouho vydržet bez údržby. Každopádně čistit a mazat se standardním způsobem nedají. Tudíž vyhnout se mokru a vlhku a při prohazování koleček lehce otřít ložiska od prachu (ideálně směrem od vnitřního prstence ložiska k vnějšímu). Ložiska nemá smysl něčím mazat.

S pozdravem

Strnad Lukáš
IC

S pozdravem

strnad Lukáš
IC
23.05.2021, Radovan:
Dobry den,

Mam korcule K2 VO2-S 90 PRO M , menil som nove loziska Tempish Finish Si3N4 a nastal problem ze ked kolecko utiahnem, tak sa vyrazne zmensi valivost a ovela menej sa toci.
Skusil som rozne kolecka K2 ale vysledok rovnaky, Povodne loziska sa pritom pekne tocia aj po utiahnuti. Mozete mi poradit s cim to suvisi? Skusal som rozne podlozky ale nic nepomohlo, :-( Moze to suvisiet s tym ze ten podvozok je len na jednej strane?
Dakujem za pomoc
23.05.2021, iclukas:
Dobrý den,

pravděpodobně bude problém se spacery: https://www.youtube.com/watch?v=HaFTn6UYwHM&t=338s

S pozdravem

Strnad Lukáš
Inline centrum +420 725 544 060
Slevy a akce e-mailem
Aktuální slevy a akce do vaší schránky (nebojte se, neposíláme maily každý den)
Uživatelský panel
Přihlašovací jméno
Heslo