Rám
Délka rámu
Délka rámu výrazně ovlivňuje obratnost brusle, vedení skluzu a stabilitu brusle při vyšších rychlostech. Délka rámu je přímo uměrná velikosti koleček, čím jsou kolečka větší, tím je rám delší. Délka rámu se uvadí v palcích nebo centimetrech.
Kratší rám - lepší ovladatelnost, horší stabilita při vyšších rychlostech.
Delší rám - horší ovladatelnost, lepší vedení stopy a stabilita při vyších rychlostech.
Doporučení je orientační, i s krátším rámem se dá dosahovat vysokých rychlostí a vlastnosti výrazně ovlivňují i ostatní parametry, jako je tuhost rámu, výška těžiště , tuhost boty atd.
Tuhost rámu
Tuhost rámu ovlivňuje především stabilitu brusle (zejména při vyšších rychlostech), přenos energie do odrazu a odolnost rámu. Tuhost je dána použitým materiálem, způsobem uchycení a technickým zpracováním rámu.
Konstrukce - cílem je dosáhnout vhodného poměru vysoké tuhosti a nízké váhy. Rám však musí mít i určitou flexibilitu. Kvalitnější rámy bývají vyráběny na CNC frézovacích strojích, což zajistí přesné zpracování, bývají však dražší, najdeme proto vždy u vyšších modelů bruslí. Vyšší tuhosti je dosaženo pomocí tzv. mostů, což jsou výztuhy v konstrukci rámu, které zvyšují pevnost.
Vyšší tuhost mívají rámy monokonstrukční (vyrobené z jednoho kusu ve tvaru U - vždy šroubované), oproti rámům tvořeným dvěma pláty integrovanými do spodní časti boty (zpravidla nýtované) . Vždy však záleží na konkrétním typu.
Materiál rámu
a) Plastový rám - plastový rám se používá u začátečnických fitness bruslí a ve vyztužené variantě u aggressive bruslí. Výhodou je nízká cena, váha a dobré tlumení nerovností. Nevýhodou pak nedostatečná tuhost.
U plastových rámů jsou výrazné rozdíly v kvalitě. Plastový rám na dražších značkových bruslí může být odolnější a lepší než plastový nebo kovový rám na levnějších bruslích.
b) Kovový rám - je nejčastěji vyráběn ze slitiny hliníku. Konkretní slitina pak určuje cenu a výsledné vlastnosti. Levnější rámy jsou dělané z měkčích a levnějších kovů, kvalitnější rámy jsou vyrobeny z dražších a pevnějších materiálu jako např. Aircraft aluminium (slitina hliníku používaná v letectví), slitina Al 7005 (93,35%Al, 0,13%Cr, 1,4%Mg, 0,45%Mn, 0,03%Ti, 4,5%Zn, 0,14%Zr) atd. Samotný kovový rám vám tedy kvalitu nezaručí, vždy musíte přihlédnout ke konkrétnímu materiálu a zpracování.
Magnesium (horčík) - výhodou magnesiových rámů je nižší váha. Rámy jsou však často křehčí a mají nižší nosnost. Vždy záleží na konkrétní slitině.
c) Karbonový rám - karbonové rámy se používají jen na nejvyšší modely závodních a freestylových bruslí. Výhodou karbonového rámu je především nízká váha, často se proto používají pro sprinterské disciplíny. Nevýhodou je vysoká cena, nižší nosnost a tuhost oproti nejdražším a nejpevnějším kovovým závodním rámům.
Způsob uchycení a možnost nastavení rámu
Dle uchyceni rámu k botě rámy rozdělujeme:
nýtovaný rám - rám složený ze dvou plátů, který je pomocí nýtů nebo osek zapracovaný přímo do spodní konstrukce boty (shell). Výhodou je nižší váha. Nevýhodou je nižší tuhost a ztráta možnosti nastavení pozice vůči botě oproti kvalitním šroubovaným monokonstrukčním rámům.
šroubovaný rám - častěji ze používá u sportovních, závodních, agresivních a freestylových bruslí, kde jsou kladeny nároky na vyšší tuhost. Můžeme jej však nalézt i u levnějších bruslí, zpravidla však s rámem s horší kvalitou a tuhostí, který znižuje výhody tohoto uchycení. Výhodou je také možnost přesného nastavení rámu vůči botě. Šroubaované rámy bývají monokonstrukční (vyrobené z jednoho kusu ve tvaru U )a jsou šroubovány ze spoda do přes otvory v rámu (sloty - obr. 2) do boty ve které je integrovaný otvor se závitem.
Rozteč šroubovaného rámu (montážní uchycení)
150 mm - rozteč používaná u dětský závodních bruslí.
165 mm - používá se u bruslí s menší velikostí koleček (do 84 mm), tříkolečkových a freestylových bruslí a u menších velikostí chodidel.
195 mm - používá se pro větší rozměry koleček 90 mm + a pro větší velikosti chodidel.
UFS - standardizované uchycení používane u aggressiv bruslí.
U některých rámů se používají dva sloty, pro možnost uchycení na dvě rozteče (např. 165/195 mm)
U některých bruslí se můžeme setkat i s jinou roztečí. Zpravidla se jde o jednotlivé modely fitness bruslí. Taková rozteč je však nestandardní.
Nastavení rámu
Nastavení pozice rámu slouží k vycentrování nože vůči botě. Tato vlastnost se používá převážně u vyšších modelů šroubovaných rámů. Běžná bývá možnost předozadního a bočního nastavení. Zároveň se dá nastavit i úhel rámu vůči botě díky speciálním klínkům. Nastavení závisí na konkrétních potřebách bruslaře dle jeho stavby chodidla a individuálních preferencí. Aby se dala nastavit předozadní a boční pozice rámu je potřeba mít na brusli a botě podelný a příčný slot (otvor) na šrouby. Podelný slot se nazývá along, příčný across. Sloty na rámu a botě musí jít vůči sobě do kříže.
Předozadní nastavení - používá se nejčastějí u závodních bruslí. Výhodou je možnost přesného nastavení těžiště a tím i nastavení ideálního odrazu. Pokud je rám příliš vpředu, nutí k odrazu z předních koleček a přes špičku, což je častý nešvar mnoha bruslařů. Pokud je rám naopak posunut příliš dozadu, může nastat problém s přepínáním šlachy na nártu a holenních svalů.
Boční nastavení - slouží k nalezení správného těžiště bruslaře a přesné osy chodidla. Toto nastavení bývá individuální a můžete jím předejít bolestem holení a chodidel. Správným vycentrováním můžete také zlepšit stabilitu ve skluzu.
Nejčastější je umístění rámu na patě tak, aby byl střed zadního kolečka vycentrován ve směru achillovy šlachy. V přední pozici se nejčastěji umísťuje rám (přední kolečko) přibližně pod druhý prst (ukazováček) na noze.
Vycentrování pomocí klínků
u některých závodních rámů je možnost použití klínků, které se nasazují jako podložka mezi rám a botu. Klínky se nazývají Pitch control a Stride control. Pomocí klínků se dá nastavit boční a předozadní náklon.
Pitch control - umožňuje změnu předozadního úhlu, při kterém je díky klínku buď pata postavena výše než špička nebo obráceně, mírně vyvýšená špička vůči patě. V prvním případě získa bruslař lepší akceleraci. Toto nastavení můžeme vidět u některých závodníků sprinterských disciplín na krátké vzdálenosti. Vhodné pro všechny, kdo preferují dobré zrychlení. Druhý způsob nastavení (vyvýšená špička) se používá na dlouhé vzdálenosti, kdy je bruslař častěji ve vzpřímenější pozici a váha je posunuta častěji na střed rámu a zadní kolečka.
Stride control - klínky umožňující změnu bočního úhlu rámu vůči botě. Rám se tak po použití kosí vůči botě více doleva nebo doprava. Výhodou může být delší skluz a silnější odraz.