Tříkolečkové brusle se ve světě inline bruslení definitivně ujaly. Dnes je nabízí všichni výrobci bruslí, zvláště u vyšších modelů, pro své nesporné výhody v podobě nižší váhy a kratšího ovladatelnější rámu, což je od určitého průměru koleček citelně znát. Druhou výhodou u sportovních bruslí je možnost osadit brusle maximálně velkými kolečky o průměru 125 mm.
Rychlost a obratnost je hlavní devízou tříkolečkových bruslí
Proč tříkolečkové brusle?
Ve zkratce si shrňme základní výhody a nevýhody 3 kolečkových bruslí.
Výhoda se projeví především u větších průměrů koleček s průměrem 100 mm a více (u dospělých bruslí), které se používají pro rychlejší jízdu. U konzervativního čtyřkolečkového nastavení je totiž u průměru koleček 4x100mm a více velmi dlouhý rám, který se výrazně hůře ovládá a nenabídne proto tolik zábavy, navíc vyžaduje více zkušeností a je vhodný spíše na delší rovné trasy.
Díky tříkolečkovému nastavení se snižuje váha, což je první citelný benefit. Hlavní výhodou je však možnost citelného zkrácení rámu. Např. brusle s kolečky 3x110mm s krátkým rámem jsou podobně obratné, jako brusle s kolečky 4x80mm, jsou však neporovnatelně rychlejší a citelně lépe zvládají nerovnosti.
Hlavní výhodou tříkolečkových bruslí je tedy zvýšení rychlosti a komfortu jízdy při zachování snadné ovladatelnosti, nízké váhy a lepšího tlumení nerovností.
Nevýhodou pak zůstává to, že větší kolečko zvyšuje těžiště, což ale samozřejmě platí i u čtyřkolečkových bruslí. Vyšší těžiště má obecně za následek především horší stabilitu.
Používají se i na dlouhé rámy u bruslí na dlouhé tratě
Tříkolečkové brusle se však vyrábějí i s delšími rámy. Takové brusle se používají na dlouhé trasy např. pro možnost nasadit největší možná kolečka 3x125 mm pro maratahon či závody, či u menších průměrů koleček, např. 110mm pro odlehčení bruslí či alespoň částečné zkrácení rámu.
- Pozor! vždy hodně záleží na kvalitě použitých komponentů! Čím větší kolečka máte, tím kvalitnější botu, rám a skelet potřebujete a tudíž je i rozumné navýšit rozpočet. Větší kolečka sama o sobě lepší jízdní vlastnosti nezaručí! Vždy záleží na kvalitě koleček, ložisek a především na kvalitě a konstrukci boty a rámu. Pokud jsou brusle laciné, nebudou rychlé ani s většími kolečky o průměru 110mm a nebudou ani obratné, i když bude rám kratší. Navíc ještě pocítíte nevýhodu vysokého těžiště většího kolečka, tedy výrazně horší stabilitu. Více se o této problematice rozepisujeme v závěru tohoto článku. Neplatí, že velká kolečka jezdí rychleji než malá kolečka. Přesnější je, že velká a kvalitní kolečka na kvalitní pevné brusli brusli s pevným rámem při správné technice jízdy jezdí rychleji než menší kolečka na kvalitní brusli. A protože se u tříkolečkových bruslí používají zpravidla větší kolečka o průměru 100mm+, tudíž se očekává rychlejší jízda a je i vyšší těžiště, je vhodné kupovat brusle dražší, kvalitní a vyhnout se těm levnějším. Pokud máte omezený rozpočet, zaměřte se spíše na brusle s menšími kolečky, už pro jejich nižší těžistě, díky kterému jsou kladeny menší nároky na pevnost a kvalitu rámu a boty, která cenu bruslí navyšuje nejvíce.
Proč čtyřkolečkové brusle?
Proč čtyřkolečkové brusle - Proč se tedy tříkolečkové brusle nevyrábějí již od počátku? Nevýhoda tříkolečkových bruslí oproti čtyřem je, že se váha bruslaře roznáší na méně koleček, což má přímý vliv na valivý odpor koleček a tedy i na výslednou rychlost. Výsledkem je, že když srovnáme stejně kvalitní a stejně velká 3 kolečka a 4 kolečka na stejné brusli, 4 kolečka pojedou rychleji a budou se o něco méně opotřebovávat.
Zároveň u bruslí s menšími kolečky je nůž dostatečně krátký na to, aby se relativně snadno ovládal i se 4 kolečky těsně vedle sebe(obecně vzato, vždy záleží na konkrétní délce a kvalitě rámu, a samozřejmě kvalitě a zpracování celé brusle).
Čtyřkolečkové brusle se čtyřmi kolečky tedy zvolíte např. v případě, že nepotřebujete větší kolečka=vyšší rychlost, prostě proto, že tříkolečkové brusle v takovém případě nejsou potřeba, nůž je u menších průměrů koleček dostatečně krátký a ovladatelný i se čtyřmi kolečky a vy tak využíváte výhody popsané výše, tedy váha se roznáší na více koleček, což má vliv na jejich valivý odpor i životnost.
Čtyřkolečkové brusle s velkými kolečky(např. 4x 100mm nebo 4x110mm) pak můžete zvolit také ve chvíli, kdy chcete vysokou rychlost, vyžadujete delší rám a zároveň nechcete extra velká kolečka o průměru 125mm. Opět se využívá výhody 4 kolečkových bruslí (menší opotřebení koleček a menší valivý odpor). Tzn. brusle s kolečky 4x110mm jsou rychlejší než brusle s kolečky 3x110 mm, mají však výrazně delší rám (citelně horší obratnost) a jsou o kolečko težší.
Tříkolečkové brusle - jakou velikost koleček vybrat
- Třikolečkové brusle 3x100
- Tříkolečkové brusle 3x110
- Tříkolečkové brusle 3x125
- Tříkolečkové brusle 3x90 a menší
Tříkolečkové brusle 3x100
Hlavní výhodou kolečkových bruslí s třemi kolečky o průměru 100 mm je maximální kontrola a výborné zrychlení. U menších kol je těžiště níže a rámy jsou kratší. Mohou být dokonce kratší než v nastavení 4x80 mm, což je nastavení, které obecně patří k nejobratnějším u čtyřkolečkového setupu a používá se dlouhodobě i na bruslení ve městě, kde je perfektní ovladatelnost nutností. Výsledkem je tedy výborná obratnost, dobré přejížděníá nervností a slušná rychlost. Inline brusle se 3 kolečky o průměru 100 mm jsou vodné pro výkonné městské bruslení, krátké intenzivní svezení a rekrační bruslení na stezce s požadavkem na citlivé ovládání. Jsou také skvělou volbou pro začátečníky nebo nezkušené bruslaře, protože brusle s kolečky 3x100 mm mohou nabídnout lepší komfort jízdy, např. při přejížděí nerovností, a lepší ovladatelnost, než brusle s kolečky 4×80 mm. Toto nastavení koleček tedy zajištujě dobrou akceleraci a citlivé ovládání, což brusle předurčuje všem, kdo hledají zábavu nebo komfort větších koleček v poměru k snadnému ovládání a zvládnutí bruslí.
Výhody a pro koho ano
- Vhodné pro začátečníky
- Vhodné pro rekreační bruslení na stezce
- Vhodné na městské bruslení
- Excelentní obratnost (v případě, že výrobce zvolí krátký rám)
- Nízká váha
Tříkolečkové brusle 3x110
Brusle s kolečky 3×110 mm jsou asi nejoblíbenější variantou u tříkolečkových bruslí. Pravě zde je již citelně znát rychlostní posun oproti často užívanému nastavení 4x90 mm (vždy samozřejmě velmi záleží na kvalitě koleček a ložisek), brusle si však zachovávají velmi krátký rám, u nejkratších variant je sorvnatelný s délkou rámu 4x80 mm, tedy cca 243mm, takže brusle neztratí nic na své obratnosti, naopak mohou být ještě obratnější než v běžné nastavení 4x90 mm a zároveň lépe tlumí nerovnosti a jsou rychlejší. Jedná se asi o nejlepší vyvážení délky rámu, výšky těžišt a požadované vyšší rychlosti, což má za následek skvělou volbu pro jakýkoli druh tréninku a prostředí, na krátké nebo dlouhé vzdálenosti. Krátké rámy nabízejí velmi obratný bruslařský zážitek a velmi hladký pohyb po kterémkoli povrchu a přidávají stále ještě akčním zrychlení. Nezáleží na tom, co na bruslích děláte, kombinací 3 × 110 mm nemůžete nic pokazit.
- Nejuniverzálnější použití
- Vysoká rychlost - obecně hodně záleží na kvalitě koleček, ložisek a technice jízdy
- Výborná obratnost - ve variantách s krátkým rámem
- Vhodné na jízdu do města i na delší trasy na stezku
- Vhodné pro zkušenější bruslaře vyžadující rychlejší jízdu
Tříkolečkové brusle 3x125 mm
Nastavení koleček 3×125 mm nabízí díky velkému průměru koleček nekompromisní rychlost. Kolečka 125 mm jsou největší kolečka, která se do inline bruslí používají (výjimkou jsou brusle do terénu tzv. off-road). Díky možnosti použít kratší rám mohou být brusle obratnější než klasické nastavení 4x100 mm či 4x110 mm, ale používají se i delší rámy vhodné na maraton či závodní bruslení. Tato velikost koleček je vhodná na jakýkoliv styl bruslení, ale nejvíce ji oceníte na dlouhých trasách, protože větší kolečka si nejlépe udrží rychlost a nejlépe tlumí nervnosti. Oproti menším kolečkům však nabízí horší akceleraci a je potřeba většího usílí a techniky na to, aby se kolečka dostala do patřičných vysokých otáček, ve kterých nejvíce využijete jejich jízdní vlastnosti. Vhodné pro zkušené bruslaře, maximální rychlosti a maximální žehlení nerovností. Brusle nejsou příliš vhodné pro méně zkušené bruslaře, kteří mohou mít problém takto velká kolečka bez potřebné síly a techniky rozjet do potřebných otáček, kde nejvíce oceníte jejich výbroné jízdní vlastnosti.
- Maximální rychlost (v případě dostatečné síly a techniky)
- Vhodné na jízdu do města i na delší trasy na stezku
- Výborná obratnost (ve variantách s krátkým rámem)
- Výborné tlumení nerovností
- Po rozjetí dobrá setrvačnost jízdy
Tříkolečkové brusle 3x90 mm a menší
Méně obyklá varianta, která se používá nejčastěji u extrémně obratných bruslí na freestyle slalom, u malých velikost a u dětských a juniorských bruslí. Výhoda je možnost použít extrémně krátký rám a s tím spojená snadná ovladatelnost a zároveň celkově nižší váha. U běžných bruslí se toto nastavení příliš nepoužívá, protože klasické nastavení 4x90 mm je rychlejší a zároveň nabídne ještě dostatečně snadnou ovladatelnost na běžné bruslení na cyklostezkách. Nastavení 3x90mm najdeme např. u bruslí na freestyle slalom. Nastavení 3x90mm a menší(např. 3x80) najdeme často u dětských bruslí s malou velikostí boty.
- Extrémní ovladatelnost
- Nízká váha
- Vhodné na slalom
- Vhodné u menších velikostí bot - např. u dětských bruslí pro pokročilejší malé jezdce
Trinity - technologie značky Powerslide, která posouvá hranice tříkolečkových bruslí
Německá značka Powerslide je průkopníkem tříkolečkových bruslí. Právě této značce se podařilo tříkolečkové brusle prosadit do světa závodění i běžného bruslení. Pokud vše výše napsané shrneme, zjistíme, že pokud hledáte rychlost a zároveň snadnou ovladatelnost, jsou tříkolečové brusle jasnou volbou. A právě tato značka přišla i s další inovací v podobě uchycení rámu Trinity.
Obecně nevýhodou větších koleček vždy byla výška těžiště. Čím stojíte výše nad zemí, tím je citelně horší stabilita a obratnost a je kladen větší důraz na zpevnění kotníku a zároveň kvalitu a tuhost rámu a boty. Druhou nevýhdou pak byla vždy délka rámu, která je tedy tříkolečkovým konceptem vyřešena.
Zbývalo teda odtsranit problém vyššího těžiště a máme tu evoluci, brusle které umí vše, být rychlé (velká kolečka), být obratné (krátký rám) a být stabilní (nízké težiště).
V tomto ohledu jsou velkým skokem rámy Trinity, které přichází se zcela novým systémem uchycení. Pokud by Vás zajímaly podrobnosti, můžete se prohlédnout náše články Technologie uchycení rámů Trinit a Jsou rám trinity evoluce?.Ve zkratce, díky novému uchycení rámu, které je rozdělené na tři kontaktní body, je možné na bruslí výrazně snížit těžiště, a to až o 1cm (což je opravdu výrazně znát). Sekundárními benefity jsou pak lepší balanc nebo lepší tlumeni nerovností.
Právě rámy Trinity dávají tříkolečkovým bruslím nový rozměr. Pokud jednou vyzkoušíte Trinity, prakticky nemáte důvod vracet se ke klasickým rámům.
Na co si dát pozor při výběru
Tříkolčkové brusle jsou pro mnoho zákazníků čím dál více zajímavé a stále více lidí si je che vyzkoušet. Buď pro originální design nebo pro jejich jízdní vlastnosti. Výrobci to samozřejmě vědí a proto se často setkáte na trhu s tříkolečkovými bruslemi za velmi příznivé ceny.
Právě zde je však dvojnásobně nutné pohlídat si kvalitu bruslí a jednotlivých komponentů a proč?
Jak jsme již zmínili, tříkolečkové brusle dávají smysl až pro větší průměry koleček, kdy u čtyřkolečkových bruslí je už vysoká váha a dlouhý rám. Tzn. nejčastějši od koleček 100mm+.
Takto velká kolečka už volí zpravidla někdo, kdo si chce užít rychlejší jízdu. Už z toho důvodu je nunté řešit kvalitu celých bruslí, protože velikost koleček rychlost sama o sobě nedělá, vždy je to nejvíce o technice jízdy, síle a dorazu a tedy hlavně kvalitě boty a rámu. Komponenty musí vykazovat dostatečnost pevnost a kvalitu na to, aby se vaše síla do koleček vůbec přenesla a samozřejmě také záleží i na kvalitě koleček a ložisek.
Zároveň na větších kolečkách stojíte výše nad zemí. Každý milimetr, o který stojíte výše nad zemí, se zhoršuje stabilita,zvyšuje náročnost bruslení a je kladen větší důraz na zpevnění bruslí. U koleček 100mm stojíte již relativně vysoko nad zemí a je tedy kladen mnohem větší důraz na to aby byla bota, rám a spoj boty rámu dostatečně kvalitní a pevný na to, aby vás brusle udržely na hranách a předvším aby jste mohli udělat efektivní odraz a skluz, přenést sílu do jízdy vpřed a i ve vyšších rychlostech dobře ovládat.
Znovu opakujeme. Čím větší kolečka máte, tím kvalitnější botu, rám a skelet potřebujete. Jinak totiž převáží jen nevýhody.
Jinak řečeno, pokud bude brusle se třemi(nebo i čtyřmi) velkými kolečky nekvalitní,vůbec vám neumožní využít potenciálu a výhod větších koleček a zůstanou vám pouze nevýhody, primárně výrazně horší stabilita a nedostatečná rychlost. A to pravě pro to, že velká kolečka vám dají vysoké těžiště a nedostatečně pevná bota, měkčí rám a špatná kvalita koleček či ložisek vám nezajistí ani dostatečnou rychlost a ani možnost přenést sílu a techniku do jízdy vpřed.
Toto pravidlo samozřejmě platí obecně i pro brusle čtyřkolečkové, jednoduše řečeno, pokud chcete jezdit snáze a rychleji, potřebujete na to kvalitní komponenty a počítejte tedy i s vyšší cenou, jak jednoduché. Obecně řečeno, pokud tedy máte omezený rozpočet, je uvažovaní o rychlejších bruslích s většími kolečky zbytečně, samotná velká kolečka na laciných bruslích vám totiž dobré jízdní vlastnosti rozhodně nezaručí a často to bude spíše naopak.